Hem > Politik, Vardagen > Den underbara förskingringen…

Den underbara förskingringen…

Om man som svensk jobbar och bor utomlands så heter det att man är i förskingringen. Den där förskingringen kan lätt få ett fluffigt romantiskt skimmer omkring sig. Något som jag personligen inte tycker är så konstigt.

De senaste två åren har jag varit bortrest en månad om året, till sydamerika, och så var det vid några tillfällen när jag var yngre också fast till Frankrike då och jag har alltid tyckt att det är härligt att resa bort och tråkigt att komma hem.

Det blir lite kluvet när man är så hemkär som jag är men samtidigt drar så djupa suckar över landet man bor i titt som tätt. En av de senaste suckarna var när MTR tog över tunnelbanan. De meddelade då att de skulle göra en storstädning och lite sådant. En sak de skulle göra var att ”ställa ut tåg och vagnar här och var i tunnelsystemet så att dessa snabbt kan sättas in ifall det blir något fel på ett tåg i trafik”

????

Menar de att ingen har kommit på den idén under de 49 år som tunnelbanan har varit öppen? Suck!

I SvD idag kan man läsa om att det kan vara så jobbigt att komma hem till Sverige efter att ha varit i förskingringen att somliga inte klarar det utan drar iväg igen. Det har till och med ett namn: Hem(sk)komsten. http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/samhalle/att-komma-hem-ar-ingen-barnlek_4041097.svd

Vad trist. Men jag kan förstå det. Det är ju många ställen som är ”häftigare” än Sverige och som ”ger” mer (eller vad man nu ska kalla det). Innan jag föddes kan jag tänka mig att många som varit långt borta i världen kom hem och tänkte att det var skönt att komma hem till vår levnadsstandard. Jag minns från när jag var liten att vuxna talade om de spanska vägarna med ett litet hånflin.

Nu är det snarare de svenska vägarna man flinar åt.

Sammanfattningsvis så tror jag att den där förskingringen lockar (åtminstone mig) delvis för att de andra, resten av världen, är på väg ikapp och förbi. Liksom…

Men man ska vara glad att man inte bor i Tyskland. Titta här vad Staffan Heimersson skrev härom veckan:

Jag var nyss …

…i München och noterade att tyskarna utan protester hörde Högsta domstolen säga nej till söndagsshopping. Söndagen är till ”för vila från arbete och för själsligt förhöjande”. Ja, ja. I själva verket är det ett sätt att försöka hålla sig undan globaliseringen. Jag har bott i Tyskland och Österrike och många veckoslut balanserat jag på svältens rand. Motsatsen upplevde jag i Hongkong. Kinesen som drev ett Seven Eleven i mitt kvarter tejpade upp ett anslag: ”Open 24 Hours.” En vinnare.

Jag håller med.

Kategorier:Politik, Vardagen
  1. alexander hed
    februari 4, 2010 kl. 20:30

    Det ar inte sa latt som det later, Asien speciellt Hongkong ar mycket dyra platser att bo pa for vasterlanningar. Vi ar heller inte uppfostrade eller uppvaxta med att jobba sa hart som de gor.

  1. januari 25, 2010 kl. 14:39

Kommentera

