Hem > TV > Det går så fort att få vet om det…

Det går så fort att få vet om det…

Om det inte är så att man verkligen hatar sitcoms, eller tv i största allmänhet, så ser man förmodligen på en och annan sitcom då och då. Ett stort namn i de sammanhangen är Chuck Lorre.

Jag sa stort namn, inte välkänt… Herr Chuck Lorre, och hans företag Chuck Lorre Productions, ligger bakom flera sitcoms som visas, eller har visats, på svensk tv. Just nu är det störst chans/risk att man stöter på ”2 1/2 män” och ”The Big Bang Theory”.

Vad få människor torde ha lagt märke till är den lustiga detalj som följer efter ett avsnitt av en Chuck Lorre-produktion.

Alla vet att eftertexter dyker upp och så en eller flera filmbolagslogotyper och kanske en och annan fanfar. Som efter tex ”2 1/2 män” så kommer precis detta som jag nämnt ovan och det sista som händer är att WB (Warner Brothers) basunerar ut sin delaktighet i produktionen av programmet vi just såg. MEN, precis innan det så har den skarpsynte observerat att en text i svart på vit botten fladdrat förbi. Den dyker upp och försvinner innan man hinner räkna till två så den är lätt att missa.

Jag har sett att det står ”Chuck Lorre Productions” överst men det är allt jag hunnit läsa och jag har alltid trott att resten av texten, som tar upp hela skärmen, bara är något dravel om rättigheter, att inga djur skadades och att the Motion Picture Association of America säger att ingen under 35 år bör se detta program. Ungefär.

Fast så är det inte.

Det var när jag såg ett avsnitt av ”2 1/2 män” som någon hade gett mig på ett usb-minne som jag upptäckte detta. Det slumpade sig nämligen så att ett av de avsnitt vi såg stannade precis på den sekund då denna text dyker upp. Och då såg jag att det faktiskt rör sig om skruvade texter som tydligen Chuck Lorre själv har författat. Och de är roliga. Tycker jag i alla fall.

Men hur ska jag då kunna ta del av Chuck’s författarskap på den enda sekund hans verk visas i tv-rutan (eller tv-rektangeln som de flesta har nu) frågar ni er själva med desperation i rösten.

Ingen fara! För det första kan jag ge er ett exempel här nedan:

CHUCK LORRE PRODUCTIONS, #220

Friday morning, October 10, 2008

Watching the market fall as precipitously as the hopes and dreams of NBC and ABC executives, I can’t help but think that there are two bets I can make right now. One is on the simple inertia of a world economy created by hundreds of millions of people creating and servicing stuff that other people need and want. The other bet is on canned goods and guns. Since I’ve never actually fired a weapon and I’m not sure where my can opener is, I’ve decided to go with bet number one. If I’m wrong and the market continues to descend like a drug-addled hooker with vertigo, it’s reasonable to assume that any new world order created by the complete collapse of the free market system will have little use for a comedy writer. For that reason I think it only prudent to hedge my bet. This weekend I plan on learning a few new survival skills, beginning with foraging for berries and hiding from people whose skill set includes shooting wildlife from helicopters.

När ni tröttnat på den kan ni botanisera vidare här: http://www.chucklorre.com/index.php

Ha så skoj.

Kategorier:TV
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

