Hem > Livets stora frågor, Teknik, TV, Uncategorized, Vardagen > Framtidsförutsägelser…

Framtidsförutsägelser…

Jag har gjort några riktigt slipade förutsägelser om framtiden i mina dar. De två jag är mest stolt över är från det sena 1990-talet.

När boo.com (minns ni?) skulle erövra världen så tänkte jag: ”Men det är ju egentligen bara postorder, fast på en skärm istället för i en katalog… Varför i hela friden skulle halva jorden börja handla sina kläder på postorder helt plötsligt ???”  Men de hade ju lyckats jättebra med att sälja böcker på nätet… ”Men böcker och kläder är ju helt olika saker, de produkterna har ju ingenting gemensamt, nästan” och det här räknade jag ut innan jag fick någon vidare avancerad utbildning. Och så var det WAP (Minns någon det?) Då skrevs det om det fantastiska med ”mobilt internet” vart man än vände sig. ”Vilket j-vla mobila internet?” tänkte jag ”10 år, om 10 år så kanske det finns något mobilt internet värt att snacka om” tänkte jag.

Observera att det hela tiden står att jag ”tänkte”. För det jag håller på med här är fult, fult, FULT. Jag smyger liksom åt mig lite cred för något jag tänkte för länge sedan. Och man får aldrig, aldrig, ALDRIG cred för något man tänkte om man inte sa vad man tänkte i FÖRVÄG…

Så helt i linje med den regeln ska jag nu göra två förutsägelser.

Den första gäller det här med TV i mobilen. Det kommer inte bli något. Inte på sisådär en10 år i alla fall. Det puffades lite för det för ett tag sedan, men ingen tände riktigt på det. Nu är de igång igen och vill att folk ska se mobil-TV. Det kommer icke att ske. Det enda folk eventuellt kommer att se på i sina mobiler är sådant som de själva stoppat in eller laddat ned. Jag förstår att mobiloperatörerna tror att det borde fungera bra, med tanke på alla nya telefoner med stora, stora vackra skarpa skärmar som ideligen introduceras. Men de flesta människor har faktiskt inte en ny IPhone 3Gs, även om det verkar så ibland.

Varför är jag så säker på detta? Jo, det är lite som med det som hände med videosamtal. Nästan alla har ju en telefon som man kan ringa videosamtal med numera, men ingen gör det. Antagligen beror det på att folk är väldigt vana vid det de har, att de tycker om det de har och det de brukar göra, och av de anledningarna inte är särskilt benägna att lägga sig till med ett nytt beteende.

Och precis så som ovan är det med att titta på tv. Sedan drygt 50 år (det är länge det) har vi sett TV från soffan på en stor skärm. Alla nu levande människor är uppvuxna med det beteendet och folk kommer att fortsätta växa upp med samma beteende (som regel snarare än undantag) för överskådlig tid framöver. I fråga om TV är folk nog betydligt mer intresserade av innovationer i den miljö de är vana vid (soffan och det…) än de är av att få hela miljön flyttad till en portabel historia. Sedan tror jag också att det spelar viss roll att TV-tittande ofta är en passiv syssla för många människor och att det gör de mindre intresserade av mobil-TV, som jag nog vill påstå är en aktiv syssla, men det är en bisak.

Sammanfattningsvis tycker jag att mobiloperatörerna ska sluta hoppas på att folk ska sitta och se på TV, och betala för det, i sina mobiltelefoner. Åtminstone i brådrasket.

Nu kan det förstås hända att operatörerna hittar på något som ingen har sett ännu, kanske något som ingen ens har föreställt sig ännu. Det kan ju ske, särskilt med tanke på att hela TV-grejen står inför genomgripande förändringar under det kommande decenniet. Om de hittar på något sådant så är det bara att säga grattis.

Förutsägelse nummer två är att jag tror att nya Lyckohjulet på tv3 inte kommer att bli någon succé.

Kom ihåg var ni läste det först.

  1. Nestor
    januari 21, 2010 kl. 23:10

    Jag har börjat titta på svt play i mobilen, fungerar hur bra som helst. På väg hem från jobbet tittade jag på ”landet brunsås”.

    • januari 22, 2010 kl. 00:10

      Good for you. Såg du någon annan runt omkring dig som gjorde samma sak?

  2. Nestor
    januari 22, 2010 kl. 23:53

    Det var fler som höll sitt pratdon i hårt grepp stirrandes på skärmen, men det är oklart vad de avnjöt för funktioner. 😉

  1. januari 28, 2010 kl. 15:53

Kommentera

