Hem > Uncategorized > Jag har några frågor om den här Saab-situationen…

Jag har några frågor om den här Saab-situationen…

I morse var det helt klappat och klart att Spyker skulle köpa Saab.

Nu är det inte inte det längre.DN svd Det säger Ed Whitacre, numera en kille med fast jobb. VD för GM alltså.

Jag vill fråga några saker om det här med Saab. Någon fråga kan verka helt idiotisk och någon kanske är en bra fråga.

1. Är det en bättre affär för GM att lägga ned Saab än att sälja det? För om jag var Ed Whitacre, eller tidigare Rick Wagoner för den delen, så skulle jag ta vilja bli av med där lilla förlustmaskinen Saab till vilket pris som helst. Saab har ju aldrig gått med vinst i GM’s regi och hade inte gjort det på länge innan heller. Upplys mig gärna.

2. Vilket svaret på fråga ett än är… Gör något av de båda alternativen då!!! Varför säljer de inte? Varför lägger de inte ned? Varför händer det inget? Återigen, jag är okunnig, upplys mig.

3. Oppositionen klagar och klagar ”Regeringen måste… bla bla bla…” och påstår sig sitta med en lösning på problemet (som de ju inte avslöjar). Jag har en idé: Varför köper inte Metall/LO Saab? De har väl pengar?

Det var vad jag kom på just nu. Svar, anyone?

Kategorier:Uncategorized
  1. Kurt
    januari 25, 2010 kl. 21:02

    1. Såklart är det bättre för GM att lägga ner Saab än att sälja det pga av konkurrens och att dem släpper tekniken. Sen behöver dock även GM pengar i dessa tider. Sen det tjatandet om att Saab aldrig gått med vinst är till viss del skitsnack!
    Alla pengarna har gått ner i GMs svarta hål för att få upp GMs statistiska siffror… (rätt så stort svart hål att mätta)

    2. För att dem är rädda om tekniken, vill inte ha mer konkurrens, händer saker hela tiden men är väl ett stort beslut som måste tas.

    3. Har feber orkar inte skriva mera.

    Detta är vad jag vet och någon annan får gärna rätta mig! Själv kommer jag ALDRIG köpa en GM produkt igen hur detta än slutar.

    SAVE SAAB, SELL SAAB!!

    • januari 25, 2010 kl. 22:13

      Jag är rätt så jäkla säker på att Saab aldrig har visat svarta siffror så länge GM ägt det, och inte på ett tag innan det heller. Men visst hoppas man att Saab räddas. Absolut!

      • Jonas
        januari 26, 2010 kl. 05:27

        Det där med vinst eller inte är rätt utrett. De flesta med koll verkar mena att du (och många med dig) troligen har fel. saabsunited sammafattar det rätt bra:

        Many people consider that Saab is not profitable and rarely have been under GM’s ownership. They use that as the reason GM are selling Saab.

        Is this true? Have Saab been a perpetual loss maker for GM?

        With an organisation like GM, it’s very difficult to tell which brands have been profitable because of corporate accounting practices. There are years when Saab definitely would have made a loss, but the popular claim that Saab have been profitable only once under GM’s ownership seem a bit much.

        With GM owning so many brands in so many places, it’s possible for them to employ some tricky accounting practices that shift losses from one place to another. With Sweden’s costly tax system, it’s not difficult to see the motive for presenting Saab with a loss each year.

        Saab had one of its best sales years back in 2007, selling around 130,000 cars. It’s hard to see them not being profitable at that sales rate.

      • januari 26, 2010 kl. 11:15

        Ja, det kan säkert ligga något i det där. Men om det bara är kreativ bokföring som är ”problemet” varför står inte köparna på kö och budar över varandra för att få köpa Saab i så fall?

  2. Nestor
    januari 25, 2010 kl. 22:34

    Tjänar inte GM pengar på att sälja typ maskiner, fabriker osv om man säljer?

    • januari 25, 2010 kl. 22:47

      Jooo, och teknik och sådant visst. Men det måste ju vara förenat med stora kostnader att lägga ned ett företag som är så stort som Saab ändå är. Borde det inte vara bättre att ta vad man kan få och springa? Men jag vet ju inte, som jag redan påpekat. Det hela verkar så ovanligt snårigt.

  3. Sivert
    januari 26, 2010 kl. 00:06

    1. Saab har aldrig, bevisat, gått med vinst egentligen. Och det är befängt att tro att GM skulle vara rädda för konkurrens från Saab.
    Saab sålde 21.000 bilar förra året 5,8 bilar/anställd.

    Hur skall Kitcar-Spyker klara av Saab. Värsta branta uppförsbacke som är hur lång som helst väntar. Inga seriösa investerare satsar på ett sådant riskprojekt längst ut på det röda fältet, ja egentligen utanför. ***ALERT***ALERT

    • Jonas
      januari 26, 2010 kl. 05:29

      Din kommentar är ganska fånig. Eller väldigt fånig faktiskt. Det finns gott om bedömare som menar att Saab visst har en chans. Tvivlar på att du besitter insikter som gör din synpunkt klokare. Snarare… ..just det: fånig.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

