Hem > Uncategorized > Adjö till Kemiske Ali…

Adjö till Kemiske Ali…

Det här med dödstraff är en knepig fråga. Eller kanske inte så knepig egentligen, man ska inte ha det. Det är inte värt det att någon oskyldig åker dit av misstag. Så det går inte att ha det så.

Med det sagt så finns det ju inget som säger att det inte kan inträffa att man är säker. Alltså helt säker. Och då får man som motståndare till dödstraffet inte vara sämre än att man kan ändra sig.

Sådana fall är inte vanliga, men nu finns det ett.

Det gäller Kemiske Ali, eller Ali Hassan al-Majid al-Tikriti, som var hans  riktiga namn. Det går knappt att fantisera ihop en människa som förtjänade det han fick mer än han. Det enda som skiljer de 5000 invånarna i Halabja från judarna i ”Auschwitzduschen” är att de använde stridsflyg för att gasa ihjäl de tidigare.

Jag hoppas verkligen att Kemiske Ali mådde riktigt, riktigt dåligt när han råkade få den första glimten av den där snaran… En sådan där klump i magen ni vet…

Riktigt så dåligt som invånarna i Halabja mådde han nog inte, men ändå… SvD, DN

Kategorier:Uncategorized
  1. januari 26, 2010 kl. 14:21

    nån har lärt sig twingly tror jag visst. Kan varmt rekommendera frisims twinglyhora om du vill driva mycket trafik.

    Btw så du får gärna uppdatera min länkadress till min nya sajt http://johanww.blogspot.com/

    • januari 26, 2010 kl. 15:31

      Ja det ska jag göra. Vet du förresten att din kommentar hamnade i sophinken. Vet skräppostfiltret någon mörk hemlighet som jag inte vet?

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

