Hem > Livets stora frågor, Politik, Vardagen > Hjältemonument?

Hjältemonument?

Om man läser min blogg så är svårt att missa att jag var i Paris nyss. Men det kan inte hjälpas att det blir mycket som har med Paris att göra för det är ett ställe som ger många intryck. Nu ska jag skriva om hur man hedrar sina hjältar. Eller, ja, hur jag tycker att man ska hedra sina hjältar.

Hursomhelst, i Paris gick jag och kvinnan en promenad från Alexander III-bron norrut till Blvd Haussman och då passerar man den här:

Monument värdigt en hjälte!

Statyn föreställer Georges Cemenceau. Han var Frankrikes president när Versaillesfreden skrevs efter det första världskriget. Notera hur rock och halsduk fladdrar i vinden. Snyggt! Vem kan påstå något annat?

I Sverige har vi också hjältar, gamla och nyare. Ta Carl X tex. Maxad marsch över stora och lilla Bält. Tog Köpenhamn bakifrån, booom… Och som sig bör har vi satt upp ett ståtligt monument över Carl X framför Nordiska muséet.

Men det är de nyare hjältarna jag vill peka på. Vad för sorts monument reses till deras ära. Bästa exemplet är Raoul Wallenberg. Där har vi en hjälte vi kan vara riktigt stolta över att peka ut som svensk när man är utomlands tex. Till hans ära och minne har vi på en mycket vacker och central plats i Stockholm strött ut några gigantiska järn-snigel-bajskorvar.

Monument värdigt en hjälte???

Jag menar… tillgängligheten för så gott som alla förbipasserande är ju lika med noll. Och jag har minsann läst en lång artikel om detta monument av en kulturpersonlighet som prisade det till skyarna och också förklarade lite om hur det skulle tolkas och så.

Jag minns inte hur det hängde ihop men jag minns att det var mycket långsökt och jag kan inte föreställa mig vem som skulle komma fram till samma sak som den här kulturpersonligheten skrev om, fast för egen maskin så att säga. Så det slutar väl med den där klassiska ursäkten när konstnärer gör något som det egentligen inte finns en chans för någon annan att begripa: ”Betydelsen ligger hos betraktaren…” Bla Bla Bla snick snack.

Det är ju så här att ALLT kommunicerar. ALLT!

Frågan är bara vad saker kommunicerar? Vad kommunicerar statyn av Clemenceau? Vad kommunicerar stayn av Carl X? I båda fallen skulle jag vilja påstå något i stil med: ”Historisk figur som åstadkom saker vi uppskattar och som är värda att minnas och beundra”

Det är ju verkligen vad ett monument över Raoul Wallenberg borde kommunicera. Faktiskt i ännu högre grad än de båda ovan eftersom det finns andra saker i deras livsgärning som är högst diskutabla, Warszawas historia innehåller tex inte mycket gott om Carl X den saken är helt klar.

Men så här gör vi i Sverige idag. Jag vet inte hur det blev så eller vilka som lett den utvecklingen men jag tycker att det är lite trist. Här , i Svd, finns i alla fall en som tycker att det är kanon med järnsniglar som ingen någonsin skulle kunna koppla till Raoul Wallenberg ens om deras liv hängde på det. Författaren kommer visserligen fram till ungefär samma sak som jag när det gäller monument: ”De reses på offentliga platser för att synliggöra föredömliga personers gärningar så att nutida och framtida generationer kan inspireras av dem”

Jo, precis, men om man måste vara fil. dr. och konstvetare för att kunna lista ut vad som är så jäkla fantastiskt med monumentet ifråga (förutom att barn använder det som klätterställning) så kanske man borde tänka om.

  1. Tanja Schult
    januari 28, 2010 kl. 18:15

    Hej Sandy!
    Nej man måste inte vara fil dr i konstvetenskap för att förstå eller tycker om Ortweds monument. Jag har träffat många människor som gillar verket, en var en Rabbin som inspirerade mycket min egen tolkning som du kan läsa i min bok, där hittar du också mer info om bakgrundshistorien om du fortfarande är intresserad. En annan jobbade i slakthuset, en annan var marknadsassistent, även deras idéer påverkade min läsning. Däremot inte kulturpersonligheten du förmodligen syftar till som också skrev texten intill.
    Men – och det försökte jag säger med min artikel – för mig handlar det inte så mycket om jag personligen gillar verket. Viktig är att det finns så många olika Wallenbergmonument så att var och en av oss kommer att hitta sin hjältemonument. Jag är glad att Du hittade ditt. Hälsningar Tanja

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

