Hem > Uncategorized > Mer framtid: Tveksam till IPad och plattor…

Mer framtid: Tveksam till IPad och plattor…

Jag har inte bara haft rätt när jag förutspått framtiden… Jag har haft fel också.

Till exempel så var det en kille i min klass 1994 som skaffade sig en mobiltelefon. Tönt. Vad ska han med den där till? Vem tror han att han är?Vem försöker han vara? Tror han att folk ska ringa till honom i den där?

Vi vet ju hur det gick…

Det börjar dyka upp olika ”plattor”. Kindle från Amazon, Sony har också någon sorts platta och nu senast presenterade ”han-som-alltid-lyckas-med-allt”, Steve Jobs, och hans Apple en platta. Ipad.

Jag antar att alla de här aktörerna i det långa loppet hoppas på en liknande utveckling för plattorna som den vi sett för mobiltelefonerna sedan det tidiga 90-talet och framåt.

Det tror nu inte jag på. Det kan hända att det går att göra vinst på att bygga och sälja plattor men om man tittar på varför mobiltelefonen slog igenom ”en masse” så kan jag inte se varför detsamma skulle ske med dessa plattor. För det första, och tror jag, det allra viktigaste, var inte mobilen något nytt egentligen. Det var ju fortfarande en telefon. Något som vi var vana vid sedan nära hundra år tillbaka. Det var bara det att man nu kunde ta den med sig. Jättebra. När det gäller plattorna får jag mer känslan av att någon har haft sönder min nya fina laptop genom att bryta av tangentbordet. Och det heter inte ens laptop längre, de är jättesmå nu och heter netbook, det är en sådan jag har, och när jag kan fälla upp den vart som helst och få tag i internet och allting så kan jag inte riktigt se varför jag skulle ha en platta också. Om jag hade ett tangentbord att docka den i (vilket det talas om) och sedan bara kunde slita med mig skärmen när jag skulle iväg så kom saken i ett annat läge, men då återstår andra problem som att IPad tydligen bara kan köra ett program i taget.

Sedan är mobilen ett litet ting man stoppar i fickan och så behöver man inte tänka på den. En IPad kan inte bli mindre än den är. Då är den inte en IPad längre… Då är den en IPod. Och en sådan har ju alla redan.

Och så är plattorna dyra, jättedyra faktiskt, även de med en enkel svartvit skärm kostar jättemycket pengar. En IPad med 3g och sådant ska tydligen gå på ca 8000 kronor. Priset kommer såklart att gå ned lite framöver men om de inte kan koppla någon sorts abonnemang till sina plattor så blir det inga plattor för 1kr, som med mobilerna. Jo, Jo, det ska ju vara internet i plattan såklart men det hade man ju redan i sin laptop/netbook. Och så med risk för att bli tjatig: Detta med plattor är inte samma sak som med mobilerna där folk glatt satte igång att göra något de redan brukade göra, fast ute på trottoaren istället (alltså tala i telefonen). Nu vill de att vi ska börja bete oss på helt nya sätt, köpa och läsa böcker på ett nytt sätt. tex. Ta med din IPad för 8000 pix till stranden eller en pocketbok för 49 kr… Knepigt.

Hursomhelst så har vi nu TV:n hemma i vardagsrummet, sovrummet och köket, luren i fickan (som vi också gärna ska se TV på, I think not) och datorn/laptopen/netbooken, kanske en för varje medlem i familjen, i knät och på köksbordet/skrivbordet.

Jag undrar om det verkligen går att få oss att börja använda ytterligare en skärm? Jag tror något måste bort eller fogas samman på något sätt för att det ska bli något av de här plattorna. Svd M3 , DN , SvD

Kategorier:Uncategorized
  1. januari 28, 2010 kl. 16:19

    Jag har förståelse för dina invändningar och du har delvis rätt. Jag har en lite annan vinkel på detta här: http://dynamiskaspiralen.blogspot.com/2010/01/apple-ipad-ar-mer-vad-du-ser-idag.html

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

