Hem > Uncategorized > Är jag en landsförrädare nu?

Är jag en landsförrädare nu?

Sisådär vartannat år blir jag väldigt sportintresserad. Det som gör mig sportintresserad är dels VM och EM i fotboll. För då spelar jag och min mamma en tia vardera på tre olika resultat på varje match i gruppspelet och vips så är matchen Australien – Nordkorea jättespännande.

Men framför allt Olympiska spel. De Olympiska spelen är för mig omgärdade av ett sorts magiskt skimmer. Det sker inte så ofta, de hålls på någon häftig eller exotisk plats, det kan vara stora politiska grejer på gång beroende på vilka som vinner vad och så är det ju inte så vanligt att man som svensk får känna den där stoltheten som vanligtvis bara dyker upp om man vinner ett krig eller liknande. Snart ska det bli OS i Vancouver. Tjohoo. Undrar hur det ska gå för Tre Kronor? Vi är ju faktiskt olympiska mästare i ishockey det har ni väl inte glömt.

Aaah, Sverige – Finland 3-2…….

Härligt, då fick jag verkligen den där ”vinna-krig”-känslan. Särskilt med tanke på att vi hade haft sådan ohygglig otur 1998 och 2002. I Nagano ’98 rök vi i kvartsfinalen. Och mot  just Finland också, dödstypiskt. Hur det gick i kvartsfinalen gången därpå, i Salt Lake City ’02,  tänker jag inte ens skriva. Det måste vara så det känns att förlora ett krig.

Men att hoppas på att vi ska kunna försvara det där OS-guldet i Vancouver det törs jag inte. Inte när laget nedan har hemmaplan:

En säker vinnare?

Så jag och mamma har placerat en liten slant på att Canada ska vinna den olympiska hockeyturneringen. Det är en riktig lågoddsare, de ger 2.05. Är jag en landsförrädare nu?

Kategorier:Uncategorized
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

