Hem > Politik, Reklam, TV > Stoppa all reklam?

Stoppa all reklam?

Idag läste jag tidningen Metro. De har en insändarsida. Där fanns en rubrik som löd: ”För mycket reklam på tv”. Insändaren började med att konstatera att ”Det är för mycket reklam på tv!” (Vad som vore att betrakta som lagom mycket reklam på tv kan ju diskuteras). Sedan följde han upp detta påstående med: ”Det är minst lika mycket reklam som det är program”

Okej……??? (Märkligt påstående)

Skribenten fortsätter sitt resonemang med att man skulle kunna halvera den tid barn tittar på tv genom att ta bort reklampauserna. För att kompensera bortfallet skulle man kunna ha en lite längre reklampaus mellan programmen istället, menar signaturen.

Jaha ja, om han ska följa sitt alldeles egna resonemang från stycket innan så skulle en halvtimmes tv-sändning följas av en halvtimme reklamfilm…

Avslutningsvis konstaterar han att: ”Man måste minska på tv-reklamen!”

Egendomligt, fantastiskt egendomligt.

Jag är fullt medveten om att det är lika patetiskt att störa sig på sådana här insändare som det är att störa sig på reklam i tv. Så ni som ville påpeka det, det är lugnt.

Men det är inte så att jag stör mig på insändaren direkt, utan det är, som jag skrev ovan, så att jag tycker att det är så fantastiskt egendomligt att den har skrivits och att det (vilket jag har goda skäl att tro) finns massor av människor som håller med om detta.

Det är föga troligt, men jag hoppas att Herr Garplid som skrev insändaren hör/ser detta: UTAN REKLAM BLIR DET INGEN TV!!! Bara SVT!!!

Så enkelt är det.

Och frågan blir då: Vem i Sverige fattar inte detta? Vilka är de människor som är uppvuxna i Sverige och är över 30 år gamla som inte fattar detta på ren och skär instinkt???

Alla över 30 har ju upplevt alternativet… Inte reklam… Bara SVT…

Och så är det ju det att… SVT… finns… ju… kvar…

SVT är inte borta! Det finns reklamfri tv nästan dygnet runt! Alla som inte gillar reklam behöver ju bara fortsätta titta på SVT!!!!!

Och ändå finns de. De som skriver sådana insändare.

Det är egendomligt.

Kategorier:Politik, Reklam, TV
  1. B.A
    februari 10, 2010 kl. 16:03

    Kommersiell tv är tydligen svår att greppa för somliga.

  2. Nestor
    februari 12, 2010 kl. 03:59

    Så sant som det är sagt.

  3. Tintomara
    april 7, 2010 kl. 15:15

    Men ok, jag är en av dom. Givetvis förstår jag varför reklamen är så illa tvungen att avbryta allt men jag måste säga att jag absolut kan relatera med frustrationen ovan. Sorry! Så många tjo-pauser behövs inte och Sagan om Ringen blir liksom inte lika läcker med avbrott för McDonalds och Mekonomen.
    Sen kanske inte Herr Garplids lösning på problemet är så helt igenom klockren ;-).

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

