Hem > Uncategorized > Stadsöverskattning…

Stadsöverskattning…

Några journalister har träffats och diskuterat fram en lista med överskattade städer.

Det står att de gick igenom kontinent för kontinent men det är fyra europeiska städer med på listan och bara en vardera från Afrika respektive Sydamerika.

Städerna är: Venedig, Wien, Amsterdam, Dubai, San Francisco, Hongkong, Sydney, Kapstaden, Köpenhamn och Rio de Janeiro

Föga förvånande att Dubai är med på listan, omdömet lyder: Hur detta torrbolliga, vulgärlyxiga, falska, humorlösa Las Vegas lyckats få ett sådant medialt genomslag – och erkännande – är obegripligt

Jag har inte varit där men jag tror jag skulle tycka ungefär likadant även fast jag är en sucker för höga hus.

Å andra sidan kan man läsa, innan man kommer till själva listan, att de fyra journalisterna är helt eniga om att Berlin är en riktig pärla. Detta skriver journalisten medvetet för att låta läsaren pejla in de generella åsikterna hos de fyra som diskuterar.

Gaah, suck, detta evinnerliga Berlin som alla tycker har såååå fantastiska second hand-butiker och gallerierna, glöm inte gallerierna, för att inte taaaala om klubblivet, woooow.

Berlin hade varit 104% självskrivet på min lista med överskattade städer det kan jag säga med en gång.

Däremot är jag mycket glad att se Köpenhamn på listan. Självklart ska den svenske journalisten föreslå Stockholm… Men han får glädjande nog bara mothugg. Själv håller jag med, att åka till Köpenhamn är ungefär lika spännande som en heldagstur till Solna. De har söndagsstängt i Danmark!!!

”Hmmm… Vet ni vad… Jag har en idé… Vi tar och tvingar folk att stänga alla butiker på söndagar… Ni vet den där dagen då de flesta andra har ledigt och har gott om tid att gå till butikerna”.

Vem hittar på att man inte ska få ha sin butik öppen när man vill? (Svar: Tyskar. Se längst ned)

En helt bisarr kommentar till artikeln (som jag är rätt säker på blir borttagen snart) menade att Stockholm borde varit med på listan eftersom: ”staden har tagits över av judar”. Vad i #&%?!”#¤¤!!! Den som skrev det vill jag inte träffa.

Den stad som minst förtjänar att vara på listan tycker jag är Hong Kong. Dels tycker jag (trots att det egentligen inte hör hit) att det var en härlig känsla bara att befinna sig i Hong Kong, dels förstår jag inte var all denna uppskattning, som då enligt journalisterna ”överskattar” staden, finns. Jag har inte precis störts av alla dessa bländande recensioner av staden Hong Kong som skiner mig i ansiktet hela tiden.

Aaaah, vad resesugen jag blev nu. Bara jag slipper åka till Berlin och Köpenhamn. Kolla här (igen) Vad Staffan Heimerson skrev strax före jul:

Jag var nyss …

…i München och noterade att tyskarna utan protester hörde Högsta domstolen säga nej till söndagsshopping. Söndagen är till ”för vila från arbete och för själsligt förhöjande”. Ja, ja. I själva verket är det ett sätt att försöka hålla sig undan globaliseringen. Jag har bott i Tyskland och Österrike och många veckoslut balanserat jag på svältens rand. Motsatsen upplevde jag i Hongkong. Kinesen som drev ett Seven Eleven i mitt kvarter tejpade upp ett anslag: ”Open 24 Hours.” En vinnare

Kategorier:Uncategorized
  1. februari 11, 2010 kl. 13:29

    Det blir nog till att åka till Berlin efter att ha tagit del av ditt inlägg och journalisternas omdömen.

    • februari 11, 2010 kl. 13:42

      Du är säker mycket välkommen där…

  2. Nestor
    februari 12, 2010 kl. 04:05

    Jag hade det supertrevligt i Berlin sist jag var där. Jag tycker inte alls den är överskattad. Däremot tycker jag Hong Kong är lite överskattat även om jag hade trevligt även där.

    Köpenhamn är ruggigt överskattat men Venedig kan ju ALDRIG vara överskattat. En helt unik stad vars arkitektur bara finns på en plats i världen. Det är helt oväsentligt hurvida ursprungsbefolkningen bor kvar eller inte, venedig är fortfarande en otroligt vacker och unik stad.

  3. Pelle
    februari 15, 2010 kl. 15:51

    Det är rätt dåligt med söndagsshopping i hela Europa faktiskt. Skulle nog säga att Stockholm (Sverige) står ut på den punkten. Alla mest överskattade stärder ligger annars i Italien (självfallet undantaget mat och dryck). Italien kan bara vara kul att åka till om man är över 80 år.

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

