Hem > Livets stora frågor, Uncategorized > Jag vill bli matematiker…

Jag vill bli matematiker…

Jag vill ju bli konstnär och världsberömd dirigent men jag önskar också att jag var en riktigt proffsig matematiker.

För då skulle jag slå mig ned och räkna på det här med att många fastigheter ber en skicka ned hissen. Ni vet det brukar stå en lapp ”V.V. sänd ned Hissen” eller liknande.

Vad jag undrar är: Är det så bra att alltid skicka ned hissen? Kan det vara så att man genom att göra det faktiskt skapar mer väntande, än i fall man lät bli?

Jag menar så här, hissen används ju hela tiden, av både besökare och boende i en fastighet (kanske med undantag för de på våning ett). Så om man i fastigheten inte har vanan att skicka ned hissen så kan den råka befinna sig på i stort sätt vilket plan som helst, när som helst, hela tiden. Detta leder ju till att folk vänta får olika, och slumpmässigt, länge  på att hissen ska komma, eller inte vänta alls om hissen händelsevis är på deras våning, vilket ju mycket väl kan hända.

Men om hissen alltid skickas ned till bottenvåningen så behöver visserligen de som kommer in genom porten och ska upp aldrig vänta på hissen, medan de som ska ned alltid måste vänta, och de som bor högst upp drar ju en nitlott här, känns det som….

Så om jag var matematiker skulle jag räkna ut detta och berätta för alla som ville lyssna hur det ligger till.

Jag har en liten aning om att det där med att skicka ned hissen inte är så smart, att det vore bättre att låta bli, men det är som sagt bara en magkänsla och inget jag har några som helst belägg för.

Vad tror ni? Är det någon där ute som vet något om sådant här?

  1. johanww
    februari 19, 2010 kl. 16:32

    Ingen aning, men jag tycker du ska gräva vidare! jag skulle älska att få läsa ett riktigt genomarbetat svar på frågan

  2. Preben
    februari 19, 2010 kl. 16:38

    Om du tänker på att hälften av alla resor utgår från ett plan, bottenvåningen, så kanske analysen blir enklare 😉

    • februari 19, 2010 kl. 16:51

      Jag tror du får berätta lite mer… Vad lutar det åt? Skulle vara bättre att skicka ned då? Den andra hälften av resorna utgår ju från ett plan som man garanterat måste vänta vid om man kör med ”skicka ned”-regeln

  3. Preben
    februari 19, 2010 kl. 17:23

    Ta ett 6 våningshus som ditt (BV+5)

    Trycka ner alternativet:
    Om alla alltid trycker ner hissen blir 50 procent av trafikanterna glada (de som kommer utifrån), därför att hissen står och väntar på dem.

    Inte trycka ner alternativet:
    Här borde andelen glada trafikanter bara bli 35 procent (25 procent sådana som påträffar hissen på entréplanet därför att någon annan nyligen åkt ner + 10 procent som påträffar hissen på just ”sitt” våningsplan).

    Men det är klart det går ju att fördjupa sig ännu mer och komma fram till en annan lösning, exempelvis åker ju fler personer ner på förmiddagen – vilket skulle kunna innebära att de som ändå åker upp inte ska trycka ner hissen då. Medan på eftermiddagen, då fler kommer hem – då borde hissen tryckas ner.

    Som du sa – du behöver en matematiker. MEN beroende på vilka antaganden du gör och antalet våningar i huset så kommer även han/hon antagligen komma fram till olika svar

  4. Christian Lind Ljunglöf
    februari 20, 2010 kl. 18:10

    Preben har rätt. skriv ett schema för när hissen bör skickas ned eller inte skickas ned… Eller ta den tiden och använd den till ett nytt stycke i bloggen^^

  5. Linus W.
    februari 22, 2010 kl. 12:21

    Mittenvåningen bör vara det bästa förutsatt att man har en exakt jämn fördelning av påstigande (vilket man knappast har; troligen är bottenplanet det mest nyttjade eftersom det är där de flesta startar eller avslutar sin resa). För generell hiss-algoritmik kan man läsa http://en.wikipedia.org/wiki/Elevator_algorithm som är en datortillämpning av hissteori. På http://en.wikipedia.org/wiki/Elevator#Special_operating_modes kan man läsa mer om Up-Peak och Down-Peak som används för automatiserad schedulering av hissgrupper på t.ex. hotell där ”alla” åker ner till lobbyn på morgonen och vice versa på eftermiddagen. Hissar är kul =)

  1. februari 23, 2010 kl. 13:54

Kommentera

