Hem > Uncategorized > Vilsna piloter…

Vilsna piloter…

I svd idag kan man läsa att Lufthansas piloter tänker gå ut i strejk. De vill ha mer pengar.

Mhm…

Nu måste jag be om att få bli upplyst av kunnig allmänhet.

För att genom att enbart ögna igenom helt vanliga dagstidningar har jag märkt att de senaste åren inte har varit så snälla mot flygbranschen.

Alitalia gick det åt pipan för (jag vet inte riktigt hur det slutade faktiskt). Japan Airlines har fått räddas av regeringen flera gånger och skulle först fimpa 15000 anställda nyligen, men sedan jag läste det har de visst ansökt om konkurs. Belgiska Sabena, ett av världens äldsta flygbolag, försvann för några år sedan och detsamma hände med SwissAir. Att vårt eget SAS inte är någon vinstmaskin precis har nog inte undgått någon.

Bortskämda piloter. Eller?

Så min fråga är: Borde inte Lufthansas piloter vara glada att de jobbar på just Lufthansa (som tydligen har klarat sig förhållandevis bra) och har några jobb kvar överhuvudtaget istället för att ställa till en strejk som tydligen kommer att kosta företaget 1.000.000.000 kronor under de fyra (!!!) dagar den pågår.

Piloterna begär en löneförhöjning med 6,4%.

Jag kan inte tro att Lufthansas piloter tillhör branschens lägst avlönade precis, så frågan blir då:  Saknar Lufthansas piloter kontakt med verkligheten? Eller har jag missat något?

1, 2, 3, 4, 5, 6, 7

Kategorier:Uncategorized
  1. januari 20, 2013 kl. 20:39

    Great post. I will be facing a few of these issues as well.
    .

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

