Hem > Uncategorized > Ibland måste man faktiskt stava rätt…

Ibland måste man faktiskt stava rätt…

Jag har ju skrivit tidigare om att jag varit lite av en besserwisser när det gäller språk och stavning förr i världen. Men att jag lagt av med det mesta av den stilen förutom när det gäller de riktigt hemska fallen av grodor och särskrivningar samt när någon i dagligt tal byter ut ”att” mot ”och” (tex. ”Vi kommer OCH ta itu med problemet”)

Men ibland måste man stava rätt, punkt slut. Annars kan man bli av med jobbet.

Det är precis vad Gregorio Iniguez, chef för det Chilenska myntverket, och ytterligare några av hans anställda fått erfara.

På flera miljoner 50 peso-mynt har nämligen landets namn, CHILE, av något sorts misstag, stavats CHIIE.  Se själva:

Det här blir bakläxa. Gör om! Gör rätt!

Men det riktigt komiska med hela den här historien är att det tog ett bra tag innan någon upptäckte detta monetära debacle.

De första mynten av det här slaget präglades redan 2008 men det var inte förrän i slutet av 2009 som det hela upptäcktes och rättades till (och Iniguez fick sparken)

Hur gick det till när det upptäcktes tro:

”Öööh, du Gregorio, det är en kille i telefon här som vill prata med dig och…  jag tror att du borde ta samtalet…”

”Vad? Vem är det? Vad vill han?”

”Jo, han säger att…… ähm… Du, har du 50 pesos på dig……..”

Ha ha haaa!!! Trist! Hur kan man missa något sådant. Och rakt framför näsan på befrielsehjälten Bernardo O’Higgins också, aj,aj,aj….

Å andra sidan ska jag inte kasta första stenen. Jag vistades i Chile nästan en hel månad i februari-mars 2009 och jag märkte ingenting.

Nu har det blivit samlarobjekt av mynten. Man kan ju alltid hoppas att de blir värda mer än 50 pesos någon dag.

Det kan behövas.

50 Chilenska pesos är värda ca 75 öre.

Kategorier:Uncategorized
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

