Hem > Uncategorized > Jag försöker inte vara rolig…

Jag försöker inte vara rolig…

Jag säger det igen: Jag försöker INTE vara rolig.

Men det är en sak jag har tänkt på.

Ni vet personer med Down’s syndrom, som vi brukade kalla för mongoloida förr. De har ju, om jag inte minns fel, en kromosom för mycket. På grund av det här kromosomfelet är de tex inte så långa och de har ett karakteristiskt utseende.

Från Wikipedia:

Några av kännetecknen inkluderar en onormalt liten haka, ett ovanligt runt ansikte, en utskjutande eller förstorad tunga, mandelformade ögon på grund av ett mongolveck på ögonlocket, kortare lemmar och små händer som har en enda fåra i handflatan (som sträcker sig över handflatan), lågt sittande öron, muskelsvaghet och ett avstånd mellan stortån och den andra tån som är större än vad som är vanligt.

Jag tror att vi kan enas om att de ser lite annorlunda ut helt enkelt och av den anledningen finns det vissa dåliga människor som gör sig lustiga över dem genom att göra miner och grimaser och så.

Allt sådant är jag mot.

Men frågan gäller faktiskt just de här personernas utseende. Jag menar så här, de kan ju inte göra så mycket åt att de ser ut som de gör i ansiktet och de kan inte göra så mycket åt att de talar lite annorlunda.

Men varför…

…har de alla likadan frisyr?

Alla med Down’s syndrom som jag har sett har haft i stort sett samma sorts frisyr. En inte speciellt smickrande hockeyfrilla-/snagg-variant av varierande längd. Finns det någon anledning till detta? Det kanske är på det sättet att de som har det här kromosomproblemet inte tänker på sådant så mycket, eller inte tänker på det alls. Men då kan väl de som tar hand om dem göra det.

Om det är någon som behöver en riktigt fin friss så är det väl en som av olika anledningar har ett avvikande utseende. Särskilt just de med Down’s syndrom, som ser lite annorlunda ut, skulle väl förtjäna slingor, läggning, färgning, förlängning, förtjockning, permanent och allt vad det heter…

Eller? Är jag fel ute? Finns det något här som jag är okunnig om? Säg bara till.

Kategorier:Uncategorized
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Kommentera

