Hem > Uncategorized > Salt smör, mmmm…

Salt smör, mmmm…

Det är många som inte äter extrasaltat smör (Bregott menar jag alltså) eftersom de tycker att salt är farliga saker.

Men jag tror inte det är så många som vet hur det faktiskt ligger till med salthalten i smöret.

Själv har jag bara rött, extrasaltat, smör hemma och när någon påpekade hur ohälsosamt detta var så kunde jag bara svara som jag brukar: Att om jag får välja så lever jag hellre i 78 år efter att ha vräkt i mig socker, grädde (40%) och salt än i 85 år efter ett liv med vattenkrasse och vetekli på tallriken.

Men jag undrade så jag tog och tittade efter hur mycket salt det är i den där delikata röda asken och jämförde med den gröna. Genast blev jag mycket lättad.

Det visade sig nämligen att det normalsaltade smöret innehöll 1,2% salt. Det var ju inte mycket (tycker jag). Men skillnaden i smak är ju mycket stor mellan gröna och röda smöraskar (tycker jag) så då måste det vara en ansenligt större mängd salt i den röda då eller…

Det var 1,8% i den röda…

Så om ni vill att i stort sett allt som ni har smör på ska bli mycket godare till priset av ett ynkligt 0,6% högre saltintag. Go crazy, köp den röda bregottasken nästa gång.

Kategorier:Uncategorized
  1. AC
    mars 22, 2010 kl. 16:31

    Amen! Lenge leve Ekstra saltet Bregott 🙂

  1. No trackbacks yet.

Kommentera

